M

Meer aandacht voor de patiënt door digitale toepassingen

Innovatie en digitalisering kunnen de zorg efficiënter en patiëntgerichter maken. Bovendien helpt het werk beter en slimmer te organiseren. De ervaringen van Sabina de Jong (praktijkverpleegkundige en POH-S) en Sandrina Hogeveen (huisarts) van huisartsenpraktijk Hogeveen & Verhoef, zijn een voorbeeld van hoe digitale toepassingen de dagelijkse werkzaamheden kunnen veranderen. En dat in twee maanden tijd.

Digitale vragenlijsten

Sabina en Sandrina ontdekten de waarde van digitale ketenzorg-vragenlijsten tijdens een scholing over positieve gezondheid. In de vragenlijst komen vragen aan bod als ‘Hoe gaat het met u?’, ‘Wat vindt u belangrijk?’ of ‘Is er iets waar u hulp bij nodig heeft?’. Ook medische vragen komen aan bod, bijvoorbeeld bloeddruk of medicatie. Ze zagen het potentieel om de vragenlijsten in te zetten voor patiënten met CVRM en diabetes. De eerste stap uit het stappenplan was ervoor zorgen dat alle medewerkers toegang hadden tot het systeem VIPLive, waarmee ze deze vragenlijsten konden versturen. Dit leidde tot meer betrokkenheid van assistenten, die nu ook de mogelijkheid hebben om vragenlijsten te versturen wanneer patiënten telefonisch contact opnemen.

Sandrina Hogeveen

Sabina de Jong

Meer regie over eigen zorg

Een ander belangrijk aspect was het versturen van digitale uitnodigingen voor het maken van afspraken voor het spreekuur en het laboratorium. Dit maakt het voor patiënten gemakkelijker om zelf afspraken in te plannen via het patiëntenportaal van de praktijk (UwZorgOnline), wat hen meer regie geeft over hun eigen zorg. Gevoeligheden qua privacy maken het proces ingewikkelder, maar de eerste stappen zijn gezet. Het aantal patiënten dat gebruik maakt van het digitale platform is aanzienlijk gestegen, van 800 naar 1400 patiënten, vooral door de inzet van het team.

Verbeterde consulten door voorbereiding

De inzet van de digitale vragenlijsten heeft de kwaliteit van consulten verbeterd. Patiënten vullen vooraf vragen in over hun gezondheid en leefstijl, waardoor patiënten meer betrokken zijn en beter voorbereid naar het consult komen. Sandrina merkt op dat doordat je al weet wat er goed gaat er meer tijd is om het gesprek te richten op leefstijl en andere belangrijke aspecten van de zorg. Dit leidt tot een connectie met haar patiënten en meer waardevolle gesprekken. Verder vindt ze de vragenlijst heel overzichtelijk en kan ze snel de informatie eruit halen die ze nodig heeft.

Toekomstige stappen

De introductie van digitale toepassingen heeft niet alleen de kwaliteit van consulten en dus de zorg verbeterd, maar ook de efficiëntie van de praktijk verhoogd. Patiënten gebruiken OPEN nu ook om herhaalrecepten aan te vragen. En ook het aantal e-consulten neemt bij de praktijk toe. Met bepaalde ketenzorg-patiënten is al afgesproken om volgend jaar alleen digitaal contact te hebben. Zeker jongeren blijken daarvoor open te staan. Door het gebruik van deze digitale systemen vermindert ook het aantal telefoontjes. Deze veranderingen zijn nog niet volledig zichtbaar in de statistieken, maar de verwachting is dat de voordelen op de lange termijn duidelijker zullen worden.

Het voorbeeld van Sabina en Sandrina laat zien hoe digitale toepassingen de zorg kunnen verbeteren en meer tijd vrijmaken voor persoonlijke gesprekken met de patiënt.