"We willen het makkelijker maken voor huisartsen"

De zorg staat onder druk. De zorgvraag wordt complexer en tegelijkertijd moeten we meer doen met minder middelen. RegiozorgNU ondersteunt huisartsenpraktijken bij deze veranderopdracht, onder andere via de afdeling Zorg Informatisering & Digitalisering (ZID). “Digitalisering kan het zeker niet allemaal oplossen, maar het is een belangrijk puzzelstuk”.

Pieter Harms, Diana Lucassen en Mira Dalessi

Aan het woord is Mira Dalessi, Adviseur Zorg & ICT bij RegiozorgNU. “Onlangs hebben we een visie en strategie ontwikkeld om digitalisering stap voor stap te integreren in onze huisartsenzorg. We noemen dit een regionale infrastructuur. Met digitale zorg willen we de praktijken en onze huisartsenpost ontlasten. En tegelijkertijd de zelfredzaamheid van de patiënt vergroten en faciliteren en de toegankelijkheid van de huisartsenzorg in stand houden. Het uitgangspunt is: hoe maken we het werk voor praktijken eenvoudiger en hoe kunnen we hen beter ondersteunen?”

Samenwerking met de praktijk
Diana Lucassen en Pieter Harms, beiden huisarts én CMIO bij RegiozorgNU, benadrukken dat samenwerking hierbij centraal staat. “We doen dit niet op eigen houtje, maar samen met huisartsen. Via de klankbordgroep en ons als CMIO’s is er nauw contact tussen de praktijk en RegiozorgNU. Omdat wij zelf huisartsen zijn, begrijpen we waar behoefte aan is en kunnen we deze signalen vertalen naar praktische oplossingen.”

De vijf fundamenten
Met een regionale infrastructuur zorgen we voor een efficiënt, veilig en toekomstbestendig functioneren van IT-systemen en -diensten. Hierbij onderscheiden wij vijf fundamenten: digitale basis, domeinoverstijgende samenwerking, passende spoedzorg, digitale patiëntenzorg en patiëntflow management. Deze fundamenten zijn uitgewerkt in de infographic onderaan dit artikel. “Denk bij ‘digitale basis’ aan allerlei randzaken die nodig zijn om goed te kunnen werken: gebruik van het HIS, inzet van digicoaches of de samenwerking met andere systemen zoals het LSP of Mitz,” aldus Mira.

Mira: “Binnen ‘digitale patiëntenzorg’ gaan we onderzoeken wat de mogelijkheden zijn rondom digitale triage voor de patiënt, telemonitoring en andere innovaties.” “We zijn ook bezig om te kijken welke patiëntportalen op dit moment het meest te bieden hebben voor huisartsen. Zodat áls praktijken over willen stappen, wij hen kunnen voorzien van informatie. We zijn er als ZID en als CMIO’s echt om het de huisartsen makkelijker te maken”, vult Diana aan.

“De essentie van ‘patiëntflow management’ is hoe de primaire hulpvraag van de patiënt zo efficiënt mogelijk beantwoord kan worden,” legt Pieter uit. “Soms is een afspraak maken niet de meest logische keuze. Bijvoorbeeld, een patiënt met een duidelijke vraag kan soms beter worden geholpen met een verwijzing naar Thuisarts.nl of door een vragenlijst in te vullen, zodat het spreekuur direct doelgericht kan beginnen.”

Meer tijd voor de patiënt
Efficiëntie, werkplezier, drempelloos communiceren en innovatie, dat zijn de vier punten waar de praktijken het meest van gaan merken. “Ik ben wel echt overtuigd dat we een stukje tijdswinst gaan merken omdat we heel veel processen efficiënter kunnen doorlopen. Met die tijdswinst ga je tijd overhouden om die zorg te bieden die echt niet digitaal kan. Zoals palliatieve zorg. Of tijd om het andere gesprek te voeren. Dat maakt je vak uiteindelijk leuker,” zegt Pieter. “Ik denk dat het drempelloos kunnen communiceren met alle samenwerkingspartners in de zorg belangrijk is. Dat we goed informatie kunnen uitwisselen met elkaar. En punt 4, dat alle innovaties die er gaan komen heel mooi op ons nieuwe HIS kunnen aansluiten,” aldus Diana.

Meer informatie over de visie en strategie vind je in de infographic hieronder. Heb je vragen of ideeën? Neem contact op via zid@regiozorgnu.nl.

NUdigitaal en Zorg Informatisering & Digitalisering
NUdigitaal startte in 2022 als project om digitalisering binnen RegiozorgNU op te starten. Inmiddels heeft dit een vaste plek in de organisatie gekregen: het ZID met drie vaste teamleden: Marlies de Vet (functioneel beheerder & digicoach), Tina Meijer (informatiemanager) en Mira Dalessi (Adviseur Zorg & ICT).

Voor vragen over VIPLive kun je terecht bij Tesse Zwijnenburg en voor de HIS-implementatie bij Carla Broekman.

Loading...