Komende maand wordt VIPlive Samenwerken uitgerold in de regio. Positieve geluiden uit andere regio’s én ervaringen uit de negen pilots die vorig jaar zijn gedraaid, waren onder andere redenen om voor deze module te kiezen. Anneke Bijsterbosch en Wil van der Poel, beiden POH in Breukelen, kregen de kans om proef te draaien met VIPLive Samenwerken. Zij delen hun ervaringen.

Wil van der Poel

De pilot liep van april tot oktober 2021. Sindsdien maken Anneke en Wil bijna dagelijks gebruik van VIPLive Samenwerken. Anneke: ‘Het fijnst aan VIPLive Samenwerken is dat je korte lijntjes hebt. Collega’s krijgen een melding als er een bericht is en reageren er snel op. Ik wilde een gesprek beginnen met onze dementieconsulente en kon hier gelijk de thuiszorg aan koppelen en de huisarts, zodat hij weet waar ik mee bezig ben. Dat is toch ideaal? Anders moet je iedereen apart informeren en over en weer mailen. De ketenpartners vinden het ook fijn om ermee te werken.’

Wil en Anneke gebruiken de beeldbelfunctie met sommige collega’s en met patiënten. Ook sturen zij vragenlijsten naar patiënten, zoals de MMSE. Anneke: ‘Deze vragenlijsten kun je daarna nog downloaden en inzien en sommige koppelen ook direct naar het HIS. Gesprekken met zorgverleners en met patiënten kun je ook terugkoppelen naar het HIS.’

Samenwerking huisartsen, patiënten en mantelzorgers

In de praktijk van Anneke en Wil lijken de huisartsen iets minder gebruik van VIPLive Samenwerken te maken. De POH’s zijn voornamelijk de kartrekkers. Anneke: ‘Je moet het bij hen onder de aandacht brengen, want het zit niet in hun systeem.’ Wil geeft aan dat daar waarschijnlijk verandering in komt met de start van de ouderenzorgmodule. Dan kunnen de POH’s het vaker terug laten komen bij vergaderingen en hun collega’s laten zien hoe het hen kan ondersteunen.

Anneke merkt op dat ook de vragenlijst positieve gezondheid in het systeem staat en dat ze deze graag in de toekomst wil gaan gebruiken. ‘Het gedachtegoed van positieve gezondheid moet nog wat meer in de praktijk gaan leven, maar zo’n vragenlijst in het systeem kan hier al goed bij helpen.’

In VIPLive Samenwerken is er de optie om de patiënt of de mantelzorger toe te voegen aan een gesprek. Wil heeft al een enkele mantelzorgers in het systeem opgenomen. Dit ervaren beide partijen als erg prettig. ‘Zij kunnen in de app meekijken met het gesprek van de zorgverleners en hun eigen inbreng geven. Ze zijn aanvullend voor ons.’ Daarnaast ziet Wil de optie om veilig beeld te bellen met de patiënt of mantelzorger als meerwaarde, omdat je dan de patiënt weer kan zien.

Verschil met Portavita

Voordat zij gingen werken met VIPLive Samenwerken, werkten Wil en Anneke met Portavita. Wil vindt VIPLive Samenwerken breder en completer dan Portavita. Zij merkt dat ze meer is gaan samenwerken met ketenpartners. Er zijn volgens Wil ook wat dingetjes die handiger kunnen, maar ze is er gerust op dat VIPLive Samenwerken samen met de regio mee ontwikkelt.

Anneke merkt op dat sommige ketenpartners minder goede ervaringen hebben met Portavita en dat ze daardoor minder vertrouwen hebben in het nieuwe systeem. ‘Dat is jammer, want dit is echt anders.’ Je moet er even wat tijd en energie in steken, maar je kunt er echt je voordeel uithalen als ketenpartner en wij ook als praktijk.’

Advies voor startende praktijken

Hebben Wil en Anneke nog tips voor praktijken die binnenkort aan de slag gaan met VIPLive Samenwerken? Zij benadrukken dat nieuwe praktijken echt de workshop van VIPLive moeten volgen en hierna tijd voor henzelf inplannen om er mee te werken. Daarna zijn de nascholingen en vragenuurtjes erg belangrijk, aangezien er vaak nieuwe vragen opkomen. Anneke: ‘Je moet er tijd voor vrijmaken om je erin te verdiepen. Ga naar de scholingen, want je kan dit niet even tussendoor doen. In de beginfase zijn we best wat uurtjes kwijt geweest, want je moet veel herhalen. Je moet ook niet alles tegelijk willen doen, pak het per onderdeel aan.’

Toekomstbeeld

Hoe zien Wil en Anneke de toekomst? Gaan patiënten en zorgverleners deze digitale samenwerking omarmen? Anneke geeft aan dat het soms lastig is om de oudere patiënten mee te krijgen, omdat ze niet zo veel met computers werken. Maar over tien jaar krijgen we de ouderen die dat meer gewend zijn, denkt ze. Wil vult aan: ‘Je zal altijd mensen houden die er niet mee willen of kunnen werken. Je moet ergens beginnen en dan streven naar die 75% die je gedeeltelijk online kan behandelen. Portavita had destijds een lange tijd nodig om in te bedden in de regio. Dit heeft wel vijf tot zes jaar gekost, dus we moeten elkaar de tijd geven om VIPLive Samenwerken goed te laten functioneren.’

Kimberly van Mildert

‘Ik ben wijkverpleegkundige bij Careyn en heb meerdere gesprekken in VIPLive Samenwerken openstaan. Als er een gesprek gestart is, is het prettig dat ik nu alle partners in één keer kan bereiken via een berichtje. Ik merk dat hierdoor de samenwerking verbeterd is.

Omdat ik veel onderweg ben in de wijk, gebruik ik de app via mijn telefoon. Ik maak vooral gebruik van de chatfunctionaliteit voor het sturen en ontvangen van berichtjes. Als ik mijn vakanties wil invoeren, de aan- of afwezigheid van collega’s wil bekijken of het zorgplan wil inzien, dan moet dat via de webpagina.

Ik vind het prettig dat ik zelf een gesprek kan starten en meerdere deelnemers kan uitnodigen. Wij kunnen als ketenpartners echter geen patiënten koppelen omdat er geen koppeling is met onze systemen. Hierdoor moeten wij de berichten alsnog handmatig kopiëren naar ons eigen dossier. Om deze reden gebruik ik daarom naast VIPLive Samenwerken ook nog altijd andere apps.’