Diana de Wit (praktijkondersteuner chronische zorg) en een aantal van haar collega’s van Eerstelijnscentrum Maarssenbroek namen het afgelopen jaar deel aan de pijler ‘Zorg op Afstand’ van Toekomstbestendige Huisartsenzorg. Zij zijn enthousiast over de nieuwe functionaliteiten van Spreekuur.nl. Diana: “Het levert me heel veel voordeel op. De wachtkamer is soms leeg, maar ondertussen hebben heel veel mensen zorg gekregen.”

Diana en haar collega’s behandelen inmiddels meer dan tachtig chronische patiënten volledig online. Zij maken hierbij gebruik van onder andere de mogelijkheid voor het aanleveren van zelfmetingen en het houden van een e-consult.

Thuismetingen vraagt Diana op via Spreekuur.nl en een labaanvraagformulier verstuurt ze via Zorgmail. Deze oproepen verstuurt ze in het kader van de driemaandelijkse controle en dit zet ze als memo in het HIS. Na een week kijkt ze of er al metingen terug zijn gekomen. Af en toe verstuurt ze een reminder. De meeste waarden worden rechtstreeks overgenomen in het diagnostisch dossier. Een aantal nog niet. Hier wordt vanuit de regio hard aan gewerkt. Diana: “Het mooiste zou zijn dat patiënten die nog geen reguliere meting hebben ingestuurd, een automatische alert hierover ontvangen.”

De praktijkassistente heeft een eigen account en verstuurt oproepen en vragenlijsten ter voorbereiding op het consult. De vragenlijsten gaan nu nog via beveiligde mail naar de patiënt. Binnenkort kan dit ook via Spreekuur.nl. De praktijk werkt via het HIS met de ‘slimme protocollen’ die grotendeels vooraf ingevuld worden. De velden van de indicatoren zijn hierin vetgedrukt. Als de vragenlijst retour komt, wordt een groot aantal anamnesevragen en meetvelden automatisch ingevuld. Diana: “Dat scheelt veel tijd. Soms krijg je een consultvraag tussendoor. Als je dat niet wilt, kun je eventueel de gespreksmogelijkheid tussen twee controles door afsluiten.”

Actieve patiënt

Diana werkt in een kleine praktijk en kent alle patiënten. Tijdens het fysieke spreekuur kondigt Diana het vaak al aan: “Fijn, ik zie dat je de uitnodiging hebt ontvangen en de koppeling werkt. De volgende controle-afspraak nodig ik je uit via Spreekuur.nl .” Patiënten ervaren dit als zeer prettig, want velen werken overdag. Dat scheelt hen weer een bezoek aan de praktijk.

Patiënten weten wanneer Diana te bereiken is. De dagen dat ze werkt, staan in de app. Ze probeert vragen zo snel mogelijk te beantwoorden om patiënten gemotiveerd te houden. Van elk bericht dat binnenkomt, ontvangt ze een melding via e-mail. Er is een patiënt die voor elke zin die ze schrijft een aparte mail stuurt. Diana lacht: “Dat levert soms wel zes alerts in korte tijd op.” VIPLive gaat ervoor zorgen dat dat niet meer gebeurt.

Soms gebruikt Diana Spreekuur.nl om een patiënt een herinnering te sturen zodat deze zijn afspraak niet vergeet. Of houdt zij via een e-consult een laagdrempelig overleg. “Laatst deed ik dat bijvoorbeeld over een niet leverbaar medicijn. De patiënt droeg vervolgens zelf een oplossing aan die werkte. Mensen staan echt in een actieve stand als ze online begeleid worden.” Ook heeft Diana via Spreekuur.nl contact met een mantelzorger: een dochter van een oudere patiënt, die zeer betrokken is bij de zorg. Als er iets verandert in de zorg aan haar vader, geeft Diana dit via Spreekuur.nl door aan zijn dochter. Op deze manier is zij altijd goed geïnformeerd.

Online spreekuur apart inplannen

Inmiddels behandelt Diana zoveel patiënten online dat ze er apart tijd voor wil gaan inplannen. “Op dit moment staan de online contacten nog als memo’s in het HIS. Een e-consult kan binnen drie minuten klaar zijn, maar er zijn ook consulten waar je veel langer mee bezig bent. Door tijdblokken in te plannen, creëer je rust. Deze tijd kun je ook inzetten voor de planning via de oproeplijsten.
Een volgende stap is om ook de huisartsen enthousiast te maken. Wij gaan als praktijkteam zeker verder met de online behandeling van chronische patiënten.”