Huisarts Marlies Dool over digitalisering binnen de huisartsenpraktijk
De drie huisartsenpraktijken van Medisch Centrum Hofplein in Montfoort verdiepten zich de afgelopen periode in het thema ‘Zorg op afstand’, onderdeel van Toekomstbestendige Huisartsenzorg. We vroegen huisarts Marlies Dool naar haar leerpunten en ervaringen.
Waarom kozen jullie voor Zorg op afstand?
“Omdat het passend is voor de tijd waarin we leven. De coronapandemie vroeg om een andere manier van werken en zorg op afstand biedt die methode. Een nieuwe digitale methode van werken was niet zo moeilijk te integreren in ons praktijksysteem.”
Hoe kijk je aan tegen de digitale behandeling van patiënten?
“Digitalisering is een feit en mensen raken er steeds meer aan gewend, zeker sinds de komst van de smartphone. We moeten als zorgverleners mee in dit proces. Verder hebben we te maken met een dreigend personeelstekort. Als er geen mensen zijn, dan moeten we andere oplossingen bedenken.
Door meer digitaal te gaan werken, krijgen bepaalde handelingen een andere plek. Als je als patiënt vroeger een vraag had, belde je de assistente. Die schreef alle vragen op en ging tijdens de lunch of koffie naar de huisarts om te overleggen. Ze schreef de antwoorden op en belde de patiënt weer terug. Later werd het mogelijk om de vraag digitaal te stellen. De huisarts kon dan meteen zien wat er was afgesproken. Tegenwoordig kunnen de patiënten ook direct een vraag aan mij stellen via het portaal. Hierdoor komen er minder mensen op het spreekuur.
Digitale behandeling zal nooit helemaal het contact met de zorgverleners in de praktijk kunnen vervangen. Menselijk contact is ontzettend belangrijk. Ook moet je weten hoe je patiënten in je praktijk ermee omgaan. Snappen ze de nieuwe manier van werken niet? Dan moet je hen ook een stukje begeleiding bieden.”
Welke digitale oplossing hebben jullie gekozen en waarom?
“We werkten al met het patiëntenportaal ‘Uw zorg online’ van Pharmeon. Dit hadden we aangeschaft in het kader van het OPEN-project. De app hiervan was nog niet bekend. Om patiënten hierover te informeren, hebben we hen actief benaderd via ‘Uw zorg online’.
Werken met een patiëntenportaal vind ik lastig op de computer. De meeste mensen pakken gemakkelijker hun mobiel erbij dan de computer. Met de app kunnen ze vragen stellen via een e-consult, medicatie bestellen, in de agenda kijken, uitslagen inzien, thuismetingen doorgeven, et cetera.”
Hoe ga je hiermee om?
“Het eerste halfuur in de ochtend zie ik nu geen patiënten, behalve als het spoed is. Die tijd gebruik ik voor mensen die de avond ervoor een e-consult hebben gestuurd. Ik autoriseer hierbij ook de herhaalmedicatie. Na een halfuurtje begin ik met het spreekuur. Dit is iets wat andere huisartsen ook goed kunnen doen. Als je actief wilt zijn met e-consulten, moet je jezelf tijd geven om deze vragen te beantwoorden.”
Hoe ervaart de patiënt deze werkwijze?
“In maart is er een mailing rondgegaan om patiënten te attenderen op de nieuwe werkwijze. Er was direct een forse stijging van patiënten die zich aanmeldden op de app. De patiënten die ik erover heb gesproken zijn heel enthousiast. Ze vinden het erg praktisch in het gebruik.”
Hoe staat het verder bij jullie met digitalisering?
“De grootste winst halen we nu bij de medicatieherhaling van niet-gevoelige medicatie via het patiëntenportaal. Patiënten loggen in, kunnen hun medicatieoverzicht van vorig jaar zien en die herhalen. Dit zorgt voor veel minder werk bij de assistentes.
Maar daarmee zijn we er nog niet. We willen graag het hele proces rond herhaalmedicatie gemakkelijker maken. Met de toenemende vergrijzing zien we veel meer chronisch zieke patiënten en zodoende wordt er ook meer medicatie gebruikt. De apotheek kampt met leveringsproblemen, een bekend probleem. Dan heb je nog het preferentiebeleid van de zorgverzekeraar, wat ook niet voor iedereen voordelig is. De patiënt moppert hierover en gaat dan eerder naar de huisarts. Soms komen patiënten wel veertien keer per jaar langs om de medicatie te herhalen. Dat zou voor iedereen gemakkelijker moeten kunnen. Hoe, dat zijn wij aan het onderzoeken.
Ook zijn we bezig geweest met de app van VIPLive Samenwerken. Deze gebruiken we voornamelijk voor patiënten met een hoge bloeddruk en enkele diabetespatiënten. Spreekuur.nl kan ook goede mogelijkheden gaan bieden. Er is een migratie geweest naar Spreekuur.nl. Deze patiënten moeten we nog introduceren in de nieuwe app.
Verder heb ik nog meer ideeën over de inzet van digitale middelen in de toekomst. Bijvoorbeeld bij de pneumokokkenvaccinatie. Ook willen we de telefonie gaan aanpassen. In de ochtend zitten nu drie assistentes voor de drie praktijken de telefoontjes te beantwoorden. Het is voornamelijk druk op de maandagochtend. De patiënt kan zo maar een half uur kostbare werktijd verliezen door de wachttijd. Hier willen we graag een terugbelsysteem voor inzetten. Dit is nog een vrij nieuw product en daar moeten we eerst nog meer onderzoek naar doen.”
Heb je nog aanbevelingen voor collega’s in de regio?
“Het gebruik van het patiëntenportaal via een app kan ik aan alle collega’s aanbevelen. Ga er mee oefenen. Sommige patiënten vinden het misschien lastig, maar als je hen goed informeert, bijvoorbeeld via een flyer die je bij de griepvaccinatie uitdeelt, kan je al veel winst behalen. Je zult zien dat je patiënten de mogelijkheden van het portaal vaker gaan gebruiken. Als huisarts zal je wel je eigen agenda iets moeten aanpassen, zodat je ook een moment hebt in je werkdag voor digitale zorg.
Als je het lastig vindt om te digitaliseren, kan je ook eens bij collega-praktijken vragen en kijken hoe zij dit hebben geregeld. Dit doe ik zelf ook. Hierdoor kan ik beter inschatten of iets een waardevolle tool is voor de praktijk of regio. Dit geef ik dan ook door aan onze contactpersoon van de klankbordgroep NUdigitaal van RegiozorgNU die spreekt voor onze HAGRO. Maak gebruik van je connecties en werk samen, je hoeft niet alles zelf op te lossen.”